Doel van dit programma is het op duurzame wijze beheren en inrichten van wegen en het stimuleren van adequaat openbaar vervoer.
Het wegbeheer is gericht op het bereiken en handhaven van een veilig onderhoudsniveau, met – over de jaren heen – minimale kosten. Daarbij besteden we extra aandacht aan de fiets- en voetpaden.
Verkeer gemeentelijk
De verkeersveiligheid in de gemeente bevorderen we onder meer door het verbeteren van verkeerslichten en oversteekplaatsen (zebra’s), bijvoorbeeld met knipperende ledverlichting. Rioolvervangingsprojecten combineren we waar mogelijk met een veilige (her)inrichting van de weg. Bij herinrichting van wegen is participatie met bewoners en andere belanghebbenden belangrijk.
Het parkeerbeleid gaat vooral over regulering van parkeerdruk in woon- en winkelgebieden en bij het strand. Instrumenten zijn betaald parkeren, vergunningparkeren en blauwe zones. Daarnaast beheren we twee betaalde parkeerterreinen bij het strand van Bloemendaal aan Zee.
Een relatief nieuwe en snel groeiende taak is het inrichten van openbare oplaadplekken voor elektrische auto's. Volgens de prognose van de Metropoolregio Amsterdam groeit de behoefte naar 500 laadpunten in 2030.
Dringende kleine aanpassingen ten behoeve van verkeersveiligheid zijn altijd mogelijk (binnen budget kleine verkeersmaatregelen).
Verkeer regionaal
We nemen actief deel aan de samenwerking Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Samen met Haarlem, Heemstede en Zandvoort hebben we een Mobiliteitsfonds (ca. € 19,5 miljoen in 15 jaar). Dit geld wordt gebruikt voor het uitvoeren van verkeersstudies en (mede-) financiering van projecten van zowel de vier deelnemende gemeenten als van bijvoorbeeld de provincie. Voor het Mobiliteitsfonds wordt jaarlijks een investeringsplan (Jaarplan) gemaakt. In 2024 zijn we, samen met de provincie en de andere gemeenten van Zuid-Kennemerland, gestart met twee nieuwe programma's: Bereikbaarheid kust en een uitvoeringsprogramma voor doorfietsroutes. Een andere regionale ontwikkeling in 2025 is de invoering van een zero-emissiezone in Haarlem. Samen met de GR Bereikbaarheid gaat Haarlem de effecten in de buurgemeenten monitoren.
Openbaar vervoer
We stimuleren een adequaat openbaar vervoersysteem (bus en trein) door te overleggen over de invulling van vervoersconcessies en lijnenplannen. In 2028 is een nieuwe aanbesteding van het busvervoer gepland. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer en de NS en Prorail voor de treinen en het spoornet. Als gemeente zorgen we voor bushaltes en abri’s en houden we zoveel mogelijk rekening met bus-vriendelijke aanpassingen bij het onderhouden van wegen.
Waterstaat
Wij beheren geen economische havens en economische waterwegen.
Openbare verlichting
Speerpunten van het beleid voor openbare verlichting zijn duurzaamheid, energiebesparing en voorkomen van lichthinder en lichtvervuiling. Daarom vervangen we conventionele verlichting aan het einde van de economische levensduur door dimbare led-verlichting. Wij onderzoeken het effect van de lichtkleur in en rond natuurgebieden op nachtdieren.
Bereikbaarheid kust
Het strandverkeer, dat wil zeggen de overlast die ontstaat door de automobiliteit, moet op termijn verder teruggebracht worden. Fietsen en OV-gebruik worden flink gestimuleerd. Een belangrijke aanzet wordt op initiatief van de provincie Noord-Holland gegeven met het regionale programma Bereikbaarheid kust. In dit programma wordt - met co-creatie van de vier Zuid-Kennemer gemeenten - onderzocht, hoe de bereikbaarheid van de kust in brede zin kan worden verbeterd, zodat verkeershinder (van met name het autoverkeer in stedelijk gebied) afneemt. We verwachten in de komende jaren betekenisvolle stappen te zetten met het inzetten van strandbussen (park & bus) en het verbeteren van doorfietsroutes.
Het spoor is al maximaal opgewaardeerd vanwege de ontwikkelingen van Dutch Grand Prix (Formule 1, hierna DGP). We zetten in op meer en langere treinen. Verder onderzoeken we de realisatie van een of meerdere transferia aan de oostkant van de regio. Ook een verdere uitbouw van het dynamisch verkeersmanagement is een regionale opgave.
Verkeersveiligheid
In het algemeen is er bij de bewoners van Bloemendaal een toenemende vraag om veiligere wegen. In 2025 ontwikkelen we, conform het collegeprogramma, beleid voor het omzetten van 50 km-wegen naar 30 km-wegen.
Ook de schoolfietsroutes vragen om voortdurende aandacht en waar mogelijk een verbetering van de veiligheid. Dit geldt ook voor de winkelgebieden in de gemeente Bloemendaal. Veiligheid van de Zeeweg is een belangrijk thema. Te denken valt aan een andere, veiligere inrichting, het terugbrengen van de snelheid en meer ruimte voor fiets en OV. Wij blijven aandringen bij de provincie de snelheid terug te brengen naar 60 km/h voor de hele Zeeweg. Bloemendaal is actief betrokken bij de door de provincie geïnitieerde trajectstudie Zeeweg.
Motorengeluid
Veel inwoners van Bloemendaal ervaren hinder van motoren(lawaai) op onze wegen met name tijdens voorjaar en zomer. In 2022 is een raadswerkgroep overlast motorengeluid opgericht. Activiteiten van de raadswerkgroep worden in 2025 concreet gemaakt. Het meten en analyseren van de geluidoverlast is als eerste stap noodzakelijk om een verbodsmaatregel en een handhavingsplan te onderbouwen. Een concept daarvan zal in een volgende stap met het OM besproken moeten worden, voor toetsing aan de juridische haalbaarheid en de praktische mogelijkheden voor uitvoering.