Programma's

Volkshuisvesting, Leefomgeving en Stedelijke Vernieuwing

Het programma richt zich op het behoud en versterking van het groene en cultuurhistorische karakter van Bloemendaal. Maar Bloemendaal wil ook haar bedrage leveren aan het van de woningnood.
Wij zetten in op een gemêleerde bevolkingssamenstelling in samenwerking met de regio. In 2024 zal de uitvoering van diverse projecten worden voortgezet. Bij nieuwe projecten is de aandacht gericht op het uitbreiden van de sociale woningvoorraad en woningen voor het middensegment.
In lijn met het collegeprogramma wordt voor verschillende locaties een ontwikkelvisie vastgesteld. Ingezet wordt op verdere professionalisering van de afdeling Dienstverlening/Vergunningen en het voorbereiden van de invoering van de Omgevingswet in 2024.

Omgevingswet
Op  1 januari 2024 de Omgevingswet van kracht gegaan. Nieuwe vergunningsvragen worden nu behandeld op grond van de nieuwe Omgevingswet. In 2025 zal de Omgevingsvisie worden vastgesteld en in 2024 is gestart met het project Omgevingsplan.

De structurele consequenties van de invoering van de Omgevingswet voor de gemeentelijke begroting zijn nog onzeker, omdat het afhangt wat de raad gaat beslissen over de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
Het is duidelijk dat de implementatie van de Omgevingswet en de toename van het aantal aanvragen om Omgevingsvergunningen een aanzienlijke impact hebben op de taken en de werkdruk ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. De afgelopen jaren is het aantal vergunningsaanvragen met 25% toegenomen; de aanvragen en de vergunningverlening zelf  is complexer geworden, dit vraagt meer ervaren medewerkers. De digitalisering vraagt meer specialistische inzet en meer uren om het systeem effectief te laten werken. De gewijzigde werkprocessen en toegenomen werkdruk noodzaken tot een onderzoek naar de efficiency van de huidige werkwijze en een advies om binnen de krappe arbeidsmarkt vergunningen, toezicht en handhaving te kunnen blijven verlenen op het gewenste kwaliteitsniveau. Bij het opstellen van deze begroting is het resultaat van het onderzoek nog niet bekend.

Omgevingsbeleid
Zoals hierboven opgemerkt is op 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking getreden. Dit heeft tot gevolg dat ook gestart is met de processen om te komen tot een Omgevingsvisie, Omgevingsplan en de actualisering van het ruimtelijk beleid. Dit om alles juridisch in lijn te brengen met de Omgevingswet. In 2025 zal ook veel werk verricht worden aan de realisatie van de plannen Park Lokhorsterduin, Vitaal Vogelenzang, Landgoed Dennenheuvel en Tetterodeweg. De ambities van het college en de gemeenteraad van afgelopen jaren heeft geleid tot intensievere gemeentelijke inzet die zich uit gaat betalen door de oplevering van een fors aantal woningen. De begeleiding van deze projecten om ook te komen tot een goede ruimtelijke inrichting en kwaliteit zal ook in 2025 een onververminderde inzet vragen. Buiten deze vergevorderde ontwikkelingen spelen ook de ontwikkeling van diverse nieuwe locaties. Denk hierbij aan Blekersveld, Nauwelaerts de Agé, Duinlust, Bispinckpark, etc.

Ook actuele thema’s zoals het zoeken en realiseren voor de opvang van verschillende doelgroepen zal in 2025 door blijven gaan.
De ureninzet die benodigd is voor de realisatie van woningbouw wordt steeds groter. Enerzijds worden de procedures binnen de fysieke leefomgeving steeds omvangrijker en ingewikkelder. Anderzijds worden de verwachtingen van de maatschappij en politiek steeds groter.

Wonen
De landelijke wooncrisis voelen wij ook in Bloemendaal. Om dit aan te pakken is versnelling van bouwprojecten in Bloemendaal nodig. We streven voor de komende periode naar minimaal 33% sociale en 40% middenklasse woningen bij nieuwbouwontwikkelingen, in lijn met de woonvisie (2023-2026). De wachttijd voor Bloemendaalse inwoners is opgelopen naar meer dan 12 jaar voor een sociale woning; dit willen wij verkorten. Dit gaan we doen door een gevarieerd woonaanbod te realiseren waarbij we proberen aan te vullen op wat er al bestaat. Dit vereist gemeentelijk sturen op de uitbreiding van het sociale- en middensegment. Hierbij houden we een focus op twee- en driekamer woningen geschikt voor jongeren en starters alsmede seniorenwoningen. We zetten hierop in bij nieuwbouwprojecten en bij transformatie van bestaande gebouwen. Bij alle projecten, zowel nieuwbouw als transformatie, worden omwonenden tijdig betrokken en we streven naar dialoog, waarin de noodzaak van het bouwen van woonruimte doorslaggevend is. Het bouwen van nieuwe woningen mag zo min mogelijk ten koste gaan van onze groene omgeving en moet kwaliteit toevoegen.

Wonen voor kwetsbare doelgroepen

Bij het vinden van een (betaalbare) huurwoning, waar een algemeen tekort aan is, is het voor kwetsbare doelgroepen ook nog eens van belang dat de juiste ondersteuning beschikbaar is. Denk  hierbij aan senioren, jongeren die uitstromen uit een ggz-instelling en statushouders. Daarbij is het ook nog eens van belang dat in een wijk een goede mix is van zeer zelfredzame bewoners en kwetsbare bewoners om de leefbaarheid te behouden.
We zien dat vanwege het woningtekort dat veel jongeren niet uitstromen uit jeugdzorg en uitstroom uit beschermd wonen-locaties stagneert. Daarnaast heeft het gebrek aan seniorenwoningen tot effect dat ouderen grote investeringen in hun woning nodig hebben om deze toegankelijk te houden. Hierdoor worden de wachtlijsten bij instellingen steeds langer en lopen de kosten voor de jeugdzorg en de Wmo op. Daarnaast wordt de gemeente naarmate het sociale huurwoningentekort voortduurt steeds afhankelijker van tussenoplossingen om bijvoorbeeld tóch aan onze taakstelling voor statushouders te voldoen.
We leveren onze bijdrage aan dit probleem door te blijven sturen op algemene uitbreiding van het sociale huuraanbod. Daarnaast onderzoeken we onverminderd de mogelijkheden om huisvesting voor de doelgroep vorm te geven. We stimuleren initiatieven waar voor kwetsbare doelgroepen woningaanbod wordt gerealiseerd. Ook blijven we zoeken naar tussentijdse oplossingen, zoals Oldenhove.

Oldenhove

Sinds 2022 huurt gemeente Bloemendaal voormalig zorgcomplex ‘Oldenhove’ voor een periode van tien jaar. We huisvesten hier regulier woningzoekenden maar ook verschillende kwetsbare doelgroepen. Statushouders en andere woningzoekenden wonen door elkaar in het gebouw en kunnen over en weer van elkaar leren en zo bijdragen aan een snelle integratie. Daarnaast draagt dit bij aan de-medicaliseren van kwetsbare bewoners die met wat aanvullende ondersteuning zelfstandig wonen. In het voorjaar van 2024 zijn drie scenario’s opgesteld over de toekomst van Oldenhove. Verwacht wordt dat medio Q1 2025 een besluit genomen kan worden over het te volgen scenario.

Ruimtelijke ontwikkelingen
Als gemeente werken we aan de uitvoering van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Deze variëren van kleine projecten met een beperkte opgave tot grote projecten met een grotere impact voor de gemeente. De projecten waarvan we eigenaar zijn van de grond, zijn beschreven in de paragraaf grondbeleid. Voor de projecten waar we als gemeente geen eigenaar zijn, geldt dat alle kosten worden doorbelast aan de initiatiefnemer. Voor deze ontwikkelingen worden door de gemeenteraad ontwikkelvisies en bopa’s (Buitenplanse OmgevingsPlanAactiviteit) vastgesteld. Inwoners en belanghebbenden worden hierbij vroegtijdig en op passende wijze (ideeën/plannen) betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen.

Kernenbeleid
Hierbij zien we de volgende speerpunten per kern.

Aerdenhout
In Aerdenhout ligt grote druk op uitbreiding van de verschillende onderwijsvoorzieningen. De gemeente speelt hierin een faciliterende rol. Een belangrijke ruimtelijke opgave is het transformeren van vastgoed naar woningfunctie. Ook in Aerdenhout is veel vraag naar woningen met een beperkte omvang.

Bennebroek
De grote vraag naar woningen wordt ingevuld door het project Park Lokhorsterduin. Het is belangrijk dat op korte termijn invulling wordt gegeven aan dit plan en wordt gestart met de bouw. Op diverse plekken in Bennebroek spelen andere woningbouwontwikkelingen. Deze worden volgorderlijk opgepakt.

Bloemendaal
In deze kern is veel vraag naar woningen met een beperkt vloeroppervlak. De grootste ruimtelijke opgave ligt bij het toevoegen van woningen. Er wordt onderzocht of dit mogelijk is door sloop- en nieuwbouw van complexen van de woningbouwcorporatie.

Overveen
De voorzieningen in Overveen zijn op orde, ook door de nabijheid van Haarlem. De grootste ruimtelijke opgave ligt in het toevoegen van woningen voor alle doelgroepen en voorzien in voldoende speelplaatsen. Een omvangrijk project is de ontwikkeling van sociale woningen op Blekersveld.

Vogelenzang
Met Vitaal Vogelenzang geven we invulling aan de grote woningbouwbehoefte van Vogelenzang. Hierbij wordt ook het dorp gerevitaliseerd doordat de sportvoorzieningen worden verbeterd. Voor het zuidoosten van Vogelenzang wordt onderzocht of hier op een passende wijze woningen kunnen worden toegevoegd op de langere termijn.

Binnenduinrand

De landschappelijke kwaliteit en het gebruik van de Binnenduinrand willen we behouden voor de toekomst. Met participatie van gebruikers en eigenaren werken we positief mee aan eigen plannen voor het bevorderen van natuur en biodiversiteit. We nemen deel aan het vanuit de provincie geïnitieerde gebiedsproces onder het Provinciaal Programma Landelijk Gebied om tot een goede afweging van opgaven te komen die voor het landelijk gebied gelden.

Lasten & baten

4.708.573

6,0%

1.958.819

2,5%

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2024 09:44:07 met de export van 11/13/2024 08:41:04