Sociaal Domein

Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Bedragen * € 1.000

Rekening

     Begroting

    Meerjarenraming

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

24.319

26.299

23.454

23.777

23.977

24.254

Baten

-9.353

-8.217

-5.040

-5.061

-4.994

-5.008

Saldo van baten en lasten

14.966

18.083

18.414

18.716

18.984

19.246

Saldo

14.966

18.083

18.414

18.716

18.984

19.246

plus = nadeel, min = voordeel

2025

2026

2027

2028

Mutaties bestaand beleid

517

584

708

919

Nieuwe Voorstellen

1.560

1.603

1.611

1.663

Totaal

2.077

2.188

2.319

2.581

plus = nadeel, min = voordeel

2025

2026

2027

2028

Nieuwe Voorstellen

1.560

1.603

1.611

1.663

Subsidies zorg en welzijn

112

114

117

120

De gemeente verstrekt subsidies om beleid, waaronder de doelstellingen genoemd in het beleidsplan Sociaal Domein, te verwezenlijken. Voor meerdere organisaties die een structurele subsidie ontvangen van de gemeente is het beschikbare budget vanaf 2025 niet toereikend. Organisaties in de sector zorg en welzijn die subsidie ontvangen om gemeentelijk beleid uit te voeren worden, bovenop de gemeentelijke index, extra gecompenseerd in de toenemende kosten. Daarmee kan het voorzieningenniveau op peil blijven.

Vervanging tractie gemeentewerken buitendienst 2025

0

0

0

0

In 2025 zijn de HANSA grafdelfmachine en de 2e hands John Deere 4720 toe aan vervanging. De onderhoudskosten nemen toe en de bedrijfszekerheid neemt af.

Ophogen budget RegioRijder, leerlingenvervoer en Wmo-vervoer

150

153

157

161

De kosten voor de uitvoering van het leerlingenvervoer (LLV) en vraagafhankelijk vervoer (Wmo-vervoer) zijn hoger dan eerder geprognosticeerd. Om een overschrijding van de budgetten te voorkomen, wordt voorgesteld de budgetten vanaf begroting 2025 hierop aan te passen.

Huishoudelijke ondersteuning Wmo oud

55

56

58

59

Het geschatte tekort voor 2024 was € 53.000. Voor 2025 moet dit bedrag structureel in de begroting worden opgenomen, wat neerkomt op een verhoging van het budget met € 55.000 voor 2025.

Ontwikkelingen jeugdzorg

1.150

1.176

1.156

1.183

De jeugdhulpregio’s Zuid-Kennemerland en IJmond (hierna: ZKIJ) kopen (boven)regionaal jeugdzorg in. In voorliggend voorstel worden middelen aangevraagd voor 2025 en verder, die noodzakelijk geacht worden op basis van verschillende ontwikkelingen.

Uitvoering GO Beschermd wonen

0

8

26

41

Met de wettelijke doordecentralisatie wordt er meer lokale inzet op Beschermd wonen verwacht. Hiervoor is regionale formatie begroot zodat er voldoende capaciteit is om de uitvoering Beschermd Wonen lokaal mogelijk te maken. In de ontwerpbegroting 2025-2028 van het GO Beschermd wonen zijn uitvoeringskosten opgenomen welke door het GO BW worden bijgedragen aan de individuele gemeenten voor de bekostiging van lokale personele inzet Beschermd wonen.
Vanaf 2026 zal per gemeente een bijdrage geleverd moeten worden voor de overige kosten. Dit wordt gedekt uit Reserve Beschermd Wonen.

Plusopvang – inclusieve opvang

25

26

26

27

Met het aangevraagde budget kunnen de plichten vanuit de Wet Kinderopvang en de Jeugdwet via plusopvang worden uitgevoerd. Jeugdigen ontvangen zo passende opvang waar zij ruimte krijgen om op eigen tempo te ontwikkelen en te groeien.

Jongerenwerk en straathoekwerk

50

51

52

54

Het verbeteren van de mentale gezondheid en het verminderen van middelengebruik bij jongeren en jongvolwassenen.
Tegengaan van ontsporing van jongeren met meervoudige problemen in de leeftijd 12-23 jaar en het verminderen van overlast in de omgeving door deze jongeren. Hiertoe gaan we kijken naar de huidige inzet van het jongerenwerk en gaan de aanpak van overlast en inzet van jongerenwerk samenbrengen.

Veiligheidsregio Kennemerland

18

18

19

19

Door de inflatie, de cao-ontwikkelingen en de toename van de bijdrage per inwoner vraagt de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) de gemeentelijke bijdrage aan de VRK te verhogen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2024 09:44:07 met de export van 11/13/2024 08:41:04