Paragrafen

Bedrijfsvoering en Overhead

Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Door gebruikmaking van deze definitie kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan de taakvelden. Grofweg kunnen de kosten van overhead worden verdeeld in ondersteunende afdelingen c.q. teams en ondersteunende personen op de taakvelden.
Alle kosten voor overhead zijn apart centraal begroot op het taakveld 0.4 en worden niet doorbelast aan de taakvelden waar de directe kosten op staan.
De overhead van de gemeente Bloemendaal bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces;
  • financiën, toezicht en controle;
  • personeel en organisatie;
  • inkoop;
  • communicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatiebeheer, -voorziening en automatisering;
  • facilitaire zaken en huisvesting.

De huisvesting heeft betrekking op ruimten voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie.

De bijdragen van de verbonden partijen (o.a. IASZ en GBKZ) worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waarvoor werkzaamheden worden verricht. Dat sluit aan bij het gewijzigde BBV waarbij de beleidsdoelstellingen van verbonden partijen bij de programma’s moeten worden opgenomen.

Het centraal opnemen van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de taakvelden alle tarieven te bepalen. De wijziging van de begrotingsvoorschriften heeft echter geen wijziging tot gevolg van de fiscale voorschriften. In de paragraaf lokale heffingen zijn uit oogpunt van transparantie verplichte berekeningsmodellen opgenomen waaruit blijkt hoe de tarieven zijn berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt. De berekening van de tarieven geschiedt extracomptabel waarbij de overhead op consistente wijze is toegerekend. Gekozen is voor een toerekening op basis van de personeelslasten welke aansluit met het door het CBS gehanteerde model. De kosten van overhead zijn in de vorm van een opslag meegenomen in de tarieven van bij derden in rekening te brengen kosten zoals de retributies rioolheffing, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten. Voor een nadere toelichting en uiteenzetting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Voor de beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering (human resource management, GR DIT, informatisering en inkoop) wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

OMSCHRIJVING OVERHEAD

Leidinggevenden primair proces

2025

2026

2027

2028

Lasten

421.050

439.573

458.911

479.099

Baten

0

0

0

0

Saldo

421.050

439.573

458.911

479.099

Financiën, toezicht en control

2025

2026

2027

2028

Lasten

1.428.472

1.489.882

1.553.962

1.620.827

Baten

0

0

0

0

Saldo

1.428.472

1.489.882

1.553.962

1.620.827

P&O , HRM

2025

2026

2027

2028

Lasten

2.686.948

2.540.148

2.621.046

2.704.847

Baten

-748.991

-750.249

-779.670

-810.303

Saldo

1.937.957

1.789.899

1.841.376

1.894.544

Inkoopfunctie

2025

2026

2027

2028

Lasten

179.650

183.782

188.009

192.333

Baten

0

0

0

0

Saldo

179.650

183.782

188.009

192.333

Communicatie

2025

2026

2027

2028

Lasten

1.184.222

1.233.959

1.285.831

1.339.929

Baten

-639.480

-666.338

-694.349

-723.562

Saldo

544.742

567.621

591.482

616.367

Juridische zaken

2025

2026

2027

2028

Lasten

1.372.887

1.332.730

1.384.592

1.438.580

Baten

0

0

0

0

Saldo

1.372.887

1.332.730

1.384.592

1.438.580

Bestuurszaken en -ondersteuning

2025

2026

2027

2028

Lasten

942.103

983.524

1.026.768

1.071.914

Baten

0

0

0

0

Saldo

942.103

983.524

1.026.768

1.071.914

Informatiebeheer (DIV)

2025

2026

2027

2028

Lasten

150.324

150.796

95.565

97.763

Baten

-748.165

-764.693

-781.586

-798.852

Saldo

-597.841

-613.897

-686.021

-701.089

Facilitaire zaken

2025

2026

2027

2028

Lasten

1.307.908

1.355.329

1.404.601

1.455.805

Baten

-630.759

-654.629

-679.460

-705.292

Saldo

677.149

700.700

725.141

750.513

Informatievoorz. & Automatisering

2025

2026

2027

2028

Lasten

5.411.440

4.830.680

4.852.037

4.650.456

Baten

-1.092.178

-1.140.234

-1.190.405

-1.242.782

Saldo

4.319.262

3.690.446

3.661.632

3.407.674

Huisvestingskosten

2025

2026

2027

2028

Lasten

1.068.298

1.009.500

1.047.932

1.048.689

Baten

-45.373

-46.878

-47.885

-49.465

Saldo

1.022.925

962.622

1.000.047

999.224

Uitbestedingskosten bedrijfsvoering

2025

2026

2027

2028

Lasten

231.077

236.392

241.829

247.391

Baten

0

0

0

0

Saldo

231.077

236.392

241.829

247.391

OVERHEAD LASTEN

16.384.379

15.786.295

16.161.083

16.347.633

OVERHEAD BATEN

-3.904.946

-4.023.021

-4.173.355

-4.330.256

OVERHEAD TOTAAL

12.479.433

11.763.274

11.987.728

12.017.377

Uren- verdeling

Binnendienst

Buitendienst

Totaal

FTE 2025

FTE 2024

2025

184.922

43.133

228.055

Bin

120,55

Bin

124,14

Bui

28,12

Bui

28,12

Gemiddelde uurtarieven

2025

2025

2024

2024

Bruto uurtarief salarissen

Binnendienst

Buitendienst

Binnendienst

Buitendienst

Uurtarief opslag

69,28

44,92

67,68

43,10

Overhead

58,85

37,04

53,90

36,56

Gemiddeld uurtarief

128,13

81,96

121,58

79,66

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2024 09:44:07 met de export van 11/13/2024 08:41:04