Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)
De berekening is conform de nota Weerstandsvermogen 2023. Een gemeente is vrij zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen voor de wijze waarop het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om dit te doen is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen 2023 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld ‘en’ hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de structurele beïnvloedbare lasten als uitgangspunt genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek. De onderscheiden risico’s worden niet afzonderlijk gekwantificeerd, maar ingedeeld in de klassen ‘hoog’, ‘midden’ of ‘laag’. De inschatting hangt vooral samen met de mate waarin het risico zich voor kan doen. Bij de vertaling naar het weerstandsvermogen wordt voor risico’s uit de klasse ‘hoog’ rekening gehouden met 60% van de geschatte financiële gevolgen. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s. Voor de dekking van structurele risico’s is veelal een structurele aanpassing binnen de exploitatie nodig. Voor incidentele risico’s kan het vermogen (reserves) ingezet worden. Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een reële inschatting op basis van de beschikbare informatie.
Onderstaand is een overzicht te zien van de risico’s die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en die een financieel gevolg kunnen hebben.
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maximaal | Kans | % | Incidenteel | Structureel | ||
1 | Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis) | PM | ||||
2 | Ingediende of mogelijke claims tegen gemeente. Indien de omvang van een claim goed valt in te schatten en de kans als groot wordt beoordeeld dat de gemeente de claim verschuldigd is, dient e.a. overigens als voorziening verwerkt te worden in de jaarrekening. | PM | ||||
3 | Risico's hogere lasten Oldenhove door extra onderhoud a.g.v. calamiteiten | 2.806.040 | ||||
4 | Val van het kabinet. In 2025 is geen reguliere verkiezing, maar bij een val van het kabinet zijn de kosten voor een te organiseren verkiezing. | 150.000 | ||||
5 | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Spaarne Werkt). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend. | 1.250.000 | hoog | 60% | 750.000 | |
6 | Oplopende kosten verzorging en vervanging verouderen bomen stand. Kwantificeren is afhankelijk van de natuur. | 50.000 | ||||
7 | Frictiekosten exit-strategie outsourcing | 300.000 | ||||
8 | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van de beïnvloedbare lasten) | laag | 1.845.060 | |||
TOTAAL | 1.250.000 | 5.151.100 | 750.000 |
1. Project Vitaal Vogelenzang | |
---|---|
Omschrijving: | Ontwikkelingen Vitaal Vogelenzang |
Impact: | PM |
Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis). De stikstofproblematiek kan mogelijk tot vertraging / meer lasten / minder winst leiden. | |
2. Ingediende of mogelijke claims tegen de gemeente | |
Omschrijving: | Ingediende of mogelijke claims tegen de gemeente |
Impact: | PM |
Indien de omvang van een claim goed valt in te schatten en de kans als groot wordt beoordeeld dat de gemeente de claim verschuldigd is, dient dit als voorziening te worden verwerkt in de jaarrekening. Dat wordt dus jaarlijks beoordeeld. Bij de beoordeling wordt meegenomen of de gemeente de schade kan verhalen op een verzekering of derden. Een voorziening is niet nodig en de post staat op PM in deze risicoparagraaf omdat bij het opmaken van de jaarrekening (van de claims die bekend zijn), er geen claims zijn waarvan de omvang goed valt in te schatten en het om claims gaat waarvan het nog onzeker is of deze tot een grote schade leiden en tevens juridisch verweer mogelijk is. Schades/claims kunnen overigens zo nodig met de bufferreserve of Flexibele Algemene Reserve gedekt worden. | |
3. Risico hogere lasten Oldenhove | |
Omschrijving: | Risico's onderbezetting kosten Oldenhove waardoor niet alle lasten gedekt kunnen worden door huuropbrengsten. |
Impact: | 2.806.040 |
Indien het scenario 1a wordt gekozen, dan dient in 2025 dit bedrag te worden voorgefinancierd. Korting van Sint Jacob worden jaarlijks verrekend en niet ineens. | |
4. Val van het kabinet | |
Omschrijving: | In 2025 is geen reguliere verkiezing, maar bij een val van het kabinet zijn kosten per te organiseren verkiezing. |
Impact: | 150.000 |
Kosten waarvoor geen dekking is. | |
5. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein | |
Omschrijving: | Open einde regelingen / decentralisatie taken sociaal domein. |
Impact: | Hoog, het berekende risico is € 750.000 |
6. Oplopende kosten en vervanging verouderen bomen stand | |
Omschrijving: | Oplopende kosten verzorging en vervanging verouderen bomen stand. Kwantificeren is afhankelijk van de natuur. |
Impact: | 50.000 |
7. Frictiekosten exit-strategie outsourcing | |
Omschrijving: | In de aanbesteding naar nieuwe ICT dienstverlening (Outsourcing ICT) kunnen de contractperiodes voor huidige dienstverlening en nieuw aangegane dienstverlening elkaar overlappen. In deze overlappende periodes is sprake van dubbele lasten zijnde frictiekosten. De GR DIT heeft een gefaseerde exit-strategie vastgelegd met de huidig ICT leverancier. De fasering biedt de mogelijkheid om dienstverleningsonderdelen in het huidige contract te stoppen op het moment dat deze ingaan bij een nieuw leverancier zonder overlappende contractperiodes. |
Impact: | 300.000 |
8. Risico's laag en onbekend | |
Omschrijving: | Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2023 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. |
Impact: | Laag |
Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten). |