Beleid opbrengst en dekking
Het beleid ten aanzien van de opbrengst van de in deze paragraaf genoemde belastingen en retributies voor de jaren 2025-2028 is als volgt:
- Onroerende-zaakbelastingen: inflatiepercentage (3,3%) koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon-prijsontwikkeling (CPI) volgens het Centraal Planbureau (CPB);
- roerende belasting op woon- en bedrijfsruimten: inflatiepercentage (3,3%);
- rioolheffing: 100% kostendekking;
- afvalstoffenheffing: 100% kostendekking;
- begrafenisrechten: 100% kostendekking;
- leges: inflatiepercentage (3,3%), 100% kostendekking;
- precariobelasting: inflatiepercentage (3,3%);
- parkeerbelasting: de parkeertarieven stijgen met 3,3%;
- toeristenbelasting: tarief per persoon per overnachting stijgt van € 5,15 naar € 5,30. Het tarief per persoon per overnachting op een kampeerterrein stijgt van € 3,95 naar € 4,10.
Voor de twee laatste belastingsoorten geldt dat er geen koppeling (meer) is met die van de gemeente Zandvoort.
Inflatiecorrectie
Voor de heffingen en belastingen geldt een koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon- en prijsontwikkeling van het Centraal Planbureau. Voor het begrotingsjaar 2025 wordt conform de vastgestelde kadernota voorgesteld de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen, de roerende zaakbelasting, de precariobelasting, de parkeer- en toeristenbelasting en de leges ten opzichte van de tarieven 2024 te verhogen met 3,3%.
OZB
Er wordt gestuurd op realisatie van de te behalen inkomsten rekening houdende met de 3,3% prijsinflatie volgens de kadernota en de areaaluitbreiding als gevolg van nieuwbouw. De laatste component dient om de korting op de 'inkomstenmaatstaf algemene uitkering' te compenseren. De landelijke marktontwikkeling tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 bij woningen wordt, op basis van de mei-circulaire gemeentefonds geschat op 3,5%. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling over dezelfde periode geschat op 1,25%. In de begroting 2025 is zowel bij de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds als de opbrengstramingen van de OZB met deze waardeontwikkeling rekening gehouden.
Op 1 januari 2025 begint een nieuw WOZ-tijdvak met waardepeildatum 1 januari 2024.
Als in het WOZ-tijdvak (1-1-2023 tot 1-1-2024) sprake is van waardestijgingen/-dalingen, dan vindt, rekening houdend met de beschikbare belastingcapaciteit, een verrekening plaats via een evenredige respectievelijke verlaging/verhoging van de ozb-tarieven 2025.
In de in december 2024 aan uw raad aan te bieden raadsvoorstel belastingverordeningen zal nader worden ingegaan op de waardeontwikkeling en de gevolgen voor de belastingtarieven 2025.
Rioolheffing
Voor de rioolheffing worden tarieven gehanteerd die hoogstens kostendekkend zijn. De geraamde baten mogen de geraamde lasten niet overschrijden. Hiertoe is een overzicht van baten en lasten opgenomen inclusief een toelichting van de beleidsuitgangspunten. De kosten worden voor 40% bij de eigenaar en voor 60% bij de gebruiker verhaald. Het eigenarentarief voor de rioolheffing is gebaseerd op de WOZ waarde. Het gebruikerstarief is gebaseerd op het waterverbruik. Op 16 december 2021 is het nieuwe Waterplan voor de planperiode 2022-2026 vastgesteld. Uit het Waterplan is gebleken dat er geen sprake is van 100% kostendekkendheid. Dit is reden geweest om voor de komende begrotingsjaren naast de correctie voor inflatie (=3,3%) een extra verhoging van 1,8% door te voeren. De uit het Waterplan voortvloeiende financiële consequenties zijn in de meerjarenbegroting 2025-2028 verwerkt.
Afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing geldt het beleid van volledige kostendekking. Evenals bij de rioolheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Voor het inzicht wordt verwezen naar het overzicht van baten en lasten en de bijbehorende toelichting op de beleidsuitgangspunten. De gemeente Bloemendaal heeft met Meerlanden een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor de huishoudelijke afvalinzameling.
Grafrechten
Ook voor de grafrechten geldt het beleid van volledige kostendekking.
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor voorwerpen die vergunningplichtig zijn, terrassen en ligplaatsen. Voor kabels en leidingen in gemeentegrond is vanaf 2022 heffing niet meer mogelijk.
Parkeerbelasting
De tarieven van de parkeerbelastingen liften normaliter jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen. De tarieven voor het strand werden van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. Vanaf het belastingjaar 2021 is deze koppeling los gelaten. De tarieven worden met het vastgestelde inflatiepercentage verhoogd en de betaaltijden wijzigen niet. De raming van deze belangrijke inkomstenbron van de gemeente is sterk afhankelijk van weersomstandigheden en wisselende aantallen evenementen.
Indien geen, of te weinig, parkeerbelasting is voldaan, kan de gemeente een naheffingsaanslag opleggen, vermeerderd met kosten. Deze kostenopslag moet door de gemeente worden onderbouwd. De gemeente moet kunnen laten zien dat de kosten per naheffingsaanslag (op ramingsbasis) gelijk of hoger liggen dan dit bedrag.Het maximumbedrag dat voor de kostenopslag in rekening kan worden gebracht bedraagt per 1 januari 2025 € 78,80. Dit bedrag groeit jaarlijks mee met het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie.
Toeristenbelasting
Het tarief van de toeristenbelasting in Bloemendaal lift normaliter jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen en werd van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. De koppeling met de Zandvoortse tarieven is met ingang van het belastingjaar 2021 los gelaten.
Naar aanleiding van de aangenomen motie in de raad van 20 april 2023 is het tarief toeristenbelasting vanaf het belastingjaar 2024 gedifferentieerd in een tarief per overnachting en in een tarief per overnachting op een kampeerterrein. Voor 2025 bedragen de tarieven respectievelijk € 5,30 en € 4,10.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente voert een kwijtscheldingsbeleid conform de Invorderingswet 1990. Het kwijtscheldingsbeleid is vastgelegd in de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt voor 100% kwijtschelding verleend indien uit een vermogenstoets en een inkomenstoets blijkt dat het inkomen gelijk is aan of minder dan het wettelijk minimuminkomen (bijstandsnorm).
Kwijtschelding wordt alleen verleend indien het een aanslag betreft voor onroerende-zaakbelasting, roerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing (alleen voor de eerste afvalcontainer, niet voor extra containers) en rioolheffing voor het gebruikersgedeelte. De overige heffingen zijn in de verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen uitgesloten van kwijtschelding.
Het bedrag aan kwijtscheldingen bedroeg / bedraagt (bedragen in €):
Kwijtschelding | 2023(W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | € 78.850 | € 90.000 | € 90.000 |
Rioolheffing | € 34.696 | € 45.000 | € 45.000 |
RZB | € 34 | - | - |
Totaal | € 113.580 | € 135.000 | € 135.000 |
Zowel de raming kwijtschelding afvalstoffenheffing als kwijtschelding rioolheffing is gebaseerd op realisatiecijfers en behoeft ten opzichte van het begrotingsjaar 2024 niet aangepast te worden.