Overzicht per heffing
Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld. Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van waarde van de (niet) woning. De waarde die op het aanslagbiljet 2025 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2024.
Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen roerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. De basis van wetgeving, heffingsmaatstaf en waardepeildatum is gelijk aan de onroerende zaakbelastingen.
Tabel overzicht onroerende zaakbelasting (in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Eigenaren woningen | 9.810.521 | 10.211.094 | 10.723.092 |
Eigenaren niet-woningen | 1.330.629 | 1.398.990 | 1.445.157 |
Gebruikers niet-woningen | 793.401 | 691.971 | 714.806 |
Totaal | 11.934.551 | 12.302.055 | 12.883.055 |
Roerende zaakbelasting | 1.506 | 1.453 | 1.501 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,1031% | 0,1078% | 0,1089% |
Eigenaren niet-woningen | 0,4042% | 0,3926% | 0,5080% |
Gebruikers niet-woningen | 0,3222% | 0,2435% | 0,3399% |
Normpercentages ministerie BZK | 2024 | 2025 |
---|---|---|
OZB eigenaren woning | 0,0890% | 0,0914% |
OZB eigenaren niet-woningen | 0,2933% | 0,3079% |
OZB gebruikers niet-woningen | 0,2231% | 0,2342% |
Totaal ozb niet-woningen | 0,5164% | 0,5421% |
Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en van niet-woningen. De geraamde opbrengst rioolheffing wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van m3 afgevoerd water vanuit het perceel. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basistarief per m3 gehanteerd. De gebruikersstaffel kent een fijne opbouw waarbij het zwaartepunt van de heffing is gelegd bij de groep die jaarlijks tussen de 250 m3 en 5.000 m3 gebruikt. De binnen die groep gehanteerde staffels (= 250-500m3, 500-1.000m3 en 1.000-5.000m3) zijn progressief ingericht. Door het zwaarder belasten van deze groep wordt zuinig watergebruik fiscaal beloond en het principe van de vervuiler betaalt (profijtbeginsel) extra benadrukt. De groep gebruikers vanaf 5.000m3 zijn verder degressief ingericht, zodat de zeer kleine groep grootverbruikers met een maatschappelijke functie (denk aan zorginstellingen) niet onevenredig zwaarder worden belast. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water dat in de raad van 16 december 2021 is vastgesteld.
Tevens is een overzicht van baten en lasten opgenomen welke inzicht geeft in de toegerekende taakvelden van zowel de directe lasten als de indirecte lasten overhead en renteomslag. Voor de wijze waarop de overhead is toegerekend wordt verwezen naar de paragraaf overhead.
Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Woningen | -2.889.149 | -3.124.937 | -3.284.309 |
Niet-woningen | -366.302 | -320.932 | -337.300 |
Totaal | -3.255.451 | -3.445.869 | -3.621.609 |
Dekkingspercentage: | 101,6 | 93 | 93 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,01264% | 0,01345% | 0,01360% |
Eigenaren niet-won. | 0,02975% | 0,02940% | 0,03870% |
Gebruik 1-250 m3 | 142,00 | 140,69 | 147,87 |
Gebruik 251-500 m3 | 142,00+3,00 var. | 140,69+2,97 var. | 147,87+3,12 var. |
Gebruik 501-1.000 m3 | 892,00+3,25 var. | 883,79+3,22 var. | 928,86+3,38 var. |
Gebruik 1.001-5.000 m3 | 2.517,00+3,50 var. | 2.493.84+3,47 var. | 2.621,03+3,65 var. |
Gebruik 5.001-10.000 m3 | 16.517,00+0,30 var. | 16.365,04+0,30 var. | 17.199,66+0,32 var. |
Gebruik10.001-20.000 m3 | 18.017,00+0,20 var. | 17.851,24+0,20 var. | 18.761,65+0,21 var. |
Gebruik meer dan 20.000 m3 | 20.017,00+0,10 var. | 19.832,84+0,10 var. | 20.844,31+0,11 var. |
Aansluitingen | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Riool gebruik woning | 10.048 | 9.959 | 10.062 |
Riool gebruik niet woning | 491 | 475 | 469 |
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | € | % |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.2 Riolering, incl. omslagrente | 3.624.965 | |
Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer | 196.558 | |
Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen | 45.000 | |
Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, excl. heffingen | -683.753 | |
Inkomsten taakveld 0.10 Mutaties reserves | -144.202 | |
Netto kosten | 3.038.568 | |
Toe te rekenen kosten | ||
Overhead incl. omslagrente | 347.109 | |
BTW | 510.725 | |
Totale kosten | 3.896.402 | 100% |
Opbrengst heffingen | -3.621.609 | |
Dekkingspercentage | 93% | |
Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, bijdrage uit voorziening | -274.793 | 7% |
Het taakveld 7.2 Riolering vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing voor de rioolheffing. Onder dit taakveld vallen de kosten ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:
- De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
- De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit riolering. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.
De rioolheffing wordt zowel aan eigenaren als aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Rioolheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de rioolheffing.
Het taakveld 7.2 Riolering heeft ook directe inkomsten zoals de verhuur van pompinstallaties en een bijdrage van de gemeente Hillegom. Daarnaast zijn enkele rioolinvesteringen in het verleden met dekkingsreserves opgevangen. De onttrekkingen uit de reserves dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.
Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de rioolheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.
Tenslotte wordt op basis van artikel 228a, derde lid, van de Gemeentewet de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de rioolexploitatie toegerekend.
Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en gft-afval in de gehele gemeente wordt alternerend ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | -3.728.809 | -4.246.702 | -4.981.730 |
Dekkingspercentage: | 102,8 | 100 | 100 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Verzamelcontainer | 303,74 | 322,00 | 365,83 |
Restafvalcontainer 140 liter | 303,74 | 303,74 | 365,83 |
Restafvalcontainer 240 liter | 444,12 | 522,00 | 627,14 |
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing | € | % |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval, incl. omslagrente | 4.368.300 | |
Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer | 196.558 | |
Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen | 90.000 | |
Inkomsten taakveld 7.3 Afval, excl. heffingen | -632.984 | |
Netto kosten | 4.021.874 | |
Toe te rekenen kosten | ||
Overhead incl. omslagrente | 136.386 | |
BTW | 823.470 | |
Totale kosten | 4.981.730 | 100% |
Opbrengst heffingen | -4.981.730 | |
Dekkingspercentage | 100% |
Het taakveld 7.3 Afval vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Dit betreft het gft-afval en het restafval. Dit geldt voor zowel de directe uitgaven als de directe inkomsten.
De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit afval. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.
De afvalstoffenheffing wordt aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Afvalstoffenheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de afvalstoffenheffing.
Het taakveld 7.3 Afval heeft ook directe inkomsten zoals de vergoeding van Verpact en opbrengsten oud papier en textiel.
Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de afvalstoffenheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.
Tenslotte wordt op basis van artikel 15.33, derde lid, van de Wet Milieubeheer de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de afvalexploitatie toegerekend.
Begrafenisrechten
Op basis van de verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.
Tabel overzicht begrafenisrechten (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Begrafenisrechten | -417.220 | -327.630 | -338.442 |
Dekkingspercentage | 98,8 | 97 | 66 |
Berekening van kostendekkendheid van de begrafenisrechten | € | % | ||
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, incl. omslagrente | 381.119 | |||
Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, excl. heffingen | -76.029 | |||
Netto kosten | 305.090 | |||
Toe te rekenen kosten | ||||
Overhead incl. omslagrente | 211.315 | |||
BTW | 0 | |||
Totale kosten | 516.405 | 100% | ||
Opbrengst heffingen | -338.442 | |||
Dekkingspercentage | 66% |
Het taakveld 7.5 Begraafplaatsen vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het gebruik van de begraafplaats(en) en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.
Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de begrafenisrechten toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.
Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen etc. en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel overzicht leges (bedragen in €)
Opbrengsten | 2023 (W) | 2024(B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
GBA | 19.259 | 16.544 | 20.500 |
Huwelijksvoltrekkingen | 110.881 | 100.000 | 115.000 |
Reisdocumenten | 160.946 | 223.500 | 240.000 |
Rijbewijzen | 85.311 | 113.000 | 105.000 |
Eigen verklaringen | 8.379 | 11.500 | 10.500 |
Naturalisatie | 22.124 | 18.000 | 30.000 |
Verklaring omtrent gedrag | 4.383 | 5.500 | 5.000 |
Parkeervergunningen (60630310-837007) | 84.406 | 116.065 | 119.895 |
Ontheffing/verg.bijz.wetten | 26.308 | 16.000 | 20.000 |
Uitwegvergunningen/Kabel | 0 | 4.800 | 3.000 |
Leges ontheff./verg. APV | 13.180 | 10.500 | 15.000 |
Kapvergunningen | 31.534 | 25.000 | 28.000 |
Registratie kinderopvang | 3.275 | 6.600 | 5.500 |
Bouwvergunningen | 433.459 | 700.000 | 650.000 |
Woonruimtebel. (secr.leges) (68030140-837000) | -356 | 14.500 | 12.000 |
Woonruimtebel. (over.leges) | 565 | 800 | 700 |
TOTAAL | 1.003.654 | 1.382.309 | 1.380.095 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
Paspoort ouder dan 18 jaar | 77,87 | 83,87 | 86,85 |
Paspoort jonger dan 18 jaar | 58,89 | 63,42 | 65,70 |
Id.kaart ouder dan 18 jaar | 70,38 | 75,80 | 78,50 |
Id.kaart jonger dan 18 jaar | 37,99 | 40,92 | 42,35 |
Rijbewijs | 44,65 | 51,11 | 51,11 |
Precariobelasting
Ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.
Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Precariobelasting | 82.632 | 38.413 | 60.000 |
Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.
Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Parkeerbelasting | 2.180.570 | 2.840.205 | 2.490.000 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
Max. naheffingsaanslag | 72,90 | 76,70 | 78,80 |
Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief) | 4,50/1,65 | 4,65/1,70 | 4,80/1,75 |
Bloemendaal-dorp per uur | 1,65 | 1,70 | 1,75 |
Toeristenbelasting
Ter zake van het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.
Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)
Opbrengst | 2023 (W) | 2024 (B) | 2025 (B) |
---|---|---|---|
Toeristenbelasting | 1.632.459 | 2.125.000 | 2.195.125 |
Tarieven | 2023 | 2024 | 2025 |
Per overnachting hotel | 5,00 | 5,15 | 5,30 |
Per overnachting camping | 5,00 | 3,95 | 4,10 |
Aantal overnachtingen | 398.152 | 500.000 | 504.740 |
Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen.
In de in december 2024 aan uw raad aan te bieden raadsvoorstel belastingverordeningen zal nader worden ingegaan op de belastingaanpassingen en -tarieven 2025.