Paragrafen

Financiering

Financiering

Financieringspositie
Gemeentefinanciering heeft betrekking op de financiering van de organisatie voor de lange termijn. Zodra de financieringsmiddelen (de reserves, voorzieningen en opgenomen geldleningen) lager zijn dan het totaal van de boekwaarde van de investeringen, inclusief voorraden, is dit een teken dat de gemeente een vaste geldlening moet gaan aantrekken.

Meerjarig overzicht verloop financieringspositie

bedragen x € 1.000

1-1-2024*

1-1-2025

1-1-2026

1-1-2027

1-1-2028

Eigen vermogen

      48.269

    44.568

44.400

43.834

43.640

Voorzieningen

        5.611

      5.233

5.137

5.290

5.357

Opgenomen geldleningen

18.050

16.900

15.750

14.600

13.450

Vaste activa

       61.606

71.773

83.234

81.002

78.309

Voorraad grond

522

600

0

0

0

Saldo financiering

            9.802

-5.671

-17.948

-17.279

-15.862

Effect lopende investeringen

         23.020

             -  

             -  

             -  

             -  

Effect nieuwe investeringen

7.940

1.935

664

611

Verkoop vastgoed

12.502

0

0

0

* Is de werkelijke stand na vaststelling van de jaarrekening 2023.

Uit bovenstaand overzicht is af te lezen dat over de gehele periode sprake is van een financieringstekort. Het financieringstekort is het gevolg van de onderhanden en geplande investeringsprojecten. Deze ontwikkeling leidt tot een voortdurende financieringsbehoefte en druk op de schuldpositie c.q. de leningenportefeuille. Uw raad heeft met de nota 'Bloemendaal duurzaam financieel houdbaar' een extra sturingsinstrument in handen om de schuldpositie te beheren. In de nota zijn kaders opgenomen ten behoeve van de confrontatie tussen enerzijds investeringswensen en anderzijds het beoogde schuldniveau. Deze kaders geven ondersteuning aan de integrale besluitvorming en het beheersbaar houden van de schuldenlast. De gemeente moet op het EMU-saldo kunnen sturen en op een beheersbaar schuldniveau voor de komende jaren. Er is onder meer besloten om te streven naar een bruto schuld van € 20 miljoen (solvabiliteit = 50%) waarbij de schuldpositie niet verder mag oplopen dan maximaal € 40 miljoen. Onroerend goed wordt waar mogelijk (versneld) verkocht en de opbrengsten worden gebruikt om schulden af te lossen.

Jaarlijks bij de aanlevering van de Kadernota vindt integrale besluitvorming plaats over de investeringen voor de volgende meerjarenbegroting. Dit komt een tijdige en zuivere integrale afstemming ten goede en versnelt het aanloopproces van de volgende begrotingsronde.

Leningenportefeuille

Aangegane langlopende geldleningen

2025

Leningenbestand per 1 januari 2025

16.900.000

Reguliere aflossing

1.150.000

Vervroegde aflossing

0

Nieuw aan te trekken leningen 2025

0

Leningenbestand per 31 december 2025

15.750.000

Rentekosten

Het aantrekken en verstrekken van geldleningen betreft een treasury-activiteit waaruit respectievelijk rentelasten en rentebaten voortvloeien die worden verantwoord op het taakveld Treasury. Het saldo van deze rentelasten en -baten wordt aan de taakvelden toegerekend met behulp van een renteomslag. Rente van leningen die specifiek zijn aangetrokken voor een project of (door)verstrekking (=projectfinanciering) en rente aan grondexploitaties blijven buiten de omslagberekening. Dit geldt ook voor de rentevergoeding die evt. berekend wordt over het eigen vermogen en/of de voorzieningen. Het BBV laat een dergelijke rentevergoeding toe. Echter vanwege het verlangde inzicht, de eenvoud en transparantie is ervoor gekozen deze systematiek niet toe te passen. Verder heeft de gemeente geen projectfinancieringen aangetrokken.
De omslagrente wordt berekend door de aan de taakvelden toe te rekenen rente te delen door de boekwaarde per 1 januari van de vaste activa die integraal zijn gefinancierd. Het resultaat is een omslagpercentage van ca. 0,552%. In het volgende schema wordt inzicht gegeven in de geraamde rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening.

Renteschema:

De externe rentelasten over de korte en lange financiering

 €   411.553

De externe rentebaten over de korte en lange financiering

 -/- 

 €     22.796

Saldo rentelasten en rentebaten

 €  388.757

Rente grondexploitaties

-/-

   €    

Rente projectfinanciering

-/-

 €            -

Rente doorverstrekte leningen

 €            -

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

 €  388.757

Rente over eigen vermogen

 €               -

Rente over voorzieningen

 €               -

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

 €  388.757

De aan taakvelden toegerekende rente (omslagrente)

 -/- 

 €   392.829

Renteresultaat (positief) op het taakveld Treasury

-/- 

€      4.072

De aan de taakvelden toe te rekenen rente is gebaseerd op de in het verleden afgesloten en toekomstige af te sluiten vaste geldleningen.

Liquiditeitenbeheer

In de dienstverleningsovereenkomst met de BNG Bank N.V. is het liquiditeitenbeheer opgenomen. Een tekort aan middelen kan hierdoor op voordelige wijze worden geleend zonder risico voor de gemeente. Na afloop van het kwartaal wordt er een liquiditeitenplanning opgesteld, met behulp van deze planning kan inzicht worden verkregen in de financieringsbehoefte.

Schatkistbankieren
De wet verplicht alle decentrale overheden om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden bij het ministerie van Financiën, de rijksschatkist. Het woord ‘overtollig’ verwijst naar alle middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. Een decentrale overheid behoudt, op basis van de wet Fido, de mogelijkheid om leningen te verstrekken en uitzettingen te verrichten uit hoofde van de publieke taak. Deelname aan schatkistbankieren verandert daar niets aan.
De gemeente Bloemendaal mag haar overtollige middelen tot een bedrag, gelijk aan 2% van het begrotingstotaal, buiten de schatkist van het Rijk aanhouden. Het drempelbedrag voor Bloemendaal bedraagt € 1.582.615. Dagelijks worden de overtollige middelen in rekening-courant automatisch met het rijk verrekend. De gemeente Bloemendaal heeft op dit moment geen substantiële overtollige middelen uitstaan. Met de verplichte deelname aan het schatkistbankieren is het beleggingsrisico waaraan de gemeente wordt blootgesteld nihil. Daarentegen dient de gemeente ook weer niet over liquide te zijn omdat de rente-inkomsten uit de verplichte belegging bij het rijk marginaal zijn. De liquiditeits- en koersrisico’s worden continue bewaakt in relatie tot de stand in rekening-courant bij de BNG Bank.

Debiteurenbeheer
Verder voert de gemeente een actief debiteurenbeheer waardoor het debiteurenrisico zoveel mogelijk beperkt wordt. Indien debiteurenrisico’s bestaan dan zal daarvoor bij de jaarrekening een voorziening worden getroffen.

Gewaarborgde leningen
Uit de staat van gewaarborgde geldleningen blijkt voor welke instellingen de gemeente garant staat uit hoofde van haar publieke taak. Er is niet gebleken dat daarbij sprake is van een instelling die een verhoogd risico heeft op het niet kunnen voldoen aan haar verplichtingen op lange termijn.

Garantiestellingen per 1 januari 2025

Achtervang garantiestelling WSW

     50.349.222

Achtervang Stichting waarborg sport

          507.084

Achtervang garantiestelling WEW

            0

De garantstelling voor WSW en WEW zijn geldleningen waarvoor respectievelijk de stichtingen Stichting Waarborgfonds Woningbouw en Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen borg staan. De gemeente heeft de achtervang met betrekking tot deze leningen. Het gemeentelijk financiële risico is te verwaarlozen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2024 09:44:07 met de export van 11/13/2024 08:41:04